Sinterklaas/tomten.

''Sinterklaas''

I Sverige har man tomten. I Holland har man först sinterklaas och sen tomten.

Sinterklaas är:
Från 19 november till 5 december lägger man innan man ska sova en sko i halen eller bredvid skorstenen. Jag la den alltid vid skorstenen. Man lägger ett brev/teckning i den och en morrot. Då dagen efter innan man far till skolan kollar man om brevet och morroten är bårta om den är borts har man en present i den istället. Dom säger då att man har fått den av sinterklaas. Men det har man ju så klart inte. samma som tomten.
När man inte tror på sinterklaas längre får man inga presenter.
På 5 december då kommer sinterklaas med sin båt längs mitt hus(i holland, vi bodde bredvid vatten). Då ser man sinterklaas och sina kamrater som kallar för zwarte piet. (zwarte=svarta).

I affärn kan man köpa en bokstav som är av chocola. Dom kan man bara köpa vid tiden när det är sinterklaas.

Man kan också köpa ''pepernoten'' som är som kakor men då i en form av en godis. Dom kan man också bara köpa vid tiden när det är sinterklaas.
 (den här bilden har jag inte tagit själv)
När min mamma var i Holland för några veckor sen, tog hon med en påse av ''pepernoten och en bokstav av chocola''. Jag lägger up en egen bild när jag sitter på min egen dator. just nu sitter jag på min mammas dator.

Sinterklaas, zwarte piet, dom ser ut så här.


Jag saknar faktiskt det. Jag tyckte att det var mysigt met sinterklaas. Att man såg på en sån tv program som var för tiden när sinterklaas var i Holland.

Det var allt. Nästa gång kommer jag prata om nånting annat. Vet inte än vad det blir med det kommer ni att få veta under tiden ;).

♥ Bye


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0